Cybercriminelen actiever door corona

Door de coronacrisis beleven we onzekere tijden en zijn we vaker online dan ooit tevoren. Daarom is een goede cybersecurity nóg belangrijker dan het al was. Cybercriminelen zitten namelijk niet stil en grijpen de coronapandemie aan om in de verwarring hun slag te slaan. Zeeuws Zakelijk geeft u tips om dit te voorkomen.

Meer datalekken door corona

De laatste maanden zijn er meer datalekken gemeld. Dat houdt verband met de coronacrisis. Diefstal van inloggegevens bijvoorbeeld is eenvoudiger wanneer mensen thuis werken en er niet van opkijken wanneer een ‘collega’ of de IT-afdeling vraagt om inloggegevens, zodat de medewerker bij bepaalde bestanden kan of efficiënter kan werken. Ook werd ingespeeld op angst en onveiligheid: er werd veel geklikt op mails met woorden als ‘coronavirus’, ‘maskers’, ‘test’, ‘quarantaine’ en ‘vaccin’. Tijdens een phishing-simulatie van de Amerikaanse provider Verizon, eind maart, met ongeveer 16.000 deelnemers bleek dat bijna drie keer zoveel respondenten op de phishing-link klikten dan bij een soortgelijke test eind 2019. Het kan dus zeker geen kwaad om uw medewerkers nogmaals te wijzen op de gevaren van phising e-mails. Zeeuws Zakelijk kan u hierbij helpen, bijvoorbeeld door een simulatie uit te voeren.

Ransomware

Als u gebruikmaakt van een Garmin sporthorloge is het u een paar weken geleden ongetwijfeld opgevallen dat u geen trainingsresultaten meer kon uploaden. Het bedrijf was getroffen door een ransomware-aanval. Inmiddels zijn alle applicaties weer te gebruiken en het heeft er alle schijn van dat Garmin het losgeld heeft betaald waar de ‘gijzelaars’ om vroegen. Ook de Universiteit van Maastricht moest daar begin dit jaar aan geloven en betaalde bijna twee ton om weer toegang te krijgen tot z’n eigen systemen. Ransomware kan bedrijven dus duur komen te staan. Ook hier geldt: zorg er niet alleen voor dat uw systemen een onneembare vesting worden door goede securitysoftware en firewalls, maar wees ook uiterst voorzichtig met het openen van bijlagen van onbekende afzenders. Ook hierbij kan Zeeuws Zakelijk u ondersteunen.

WhatsApp-fraude

Sinds de start van de coronacrisis explodeert het aantal meldingen van identiteitsfraude via WhatsApp. Het scenario: uw zoon, dochter of een ander familielid heeft opeens veel geld nodig vanwege bijvoorbeeld een kapotte auto en stuurt een Tikkie via WhatsApp. Omdat het echte nummer van de betreffende persoon gebruikt wordt, lijkt de melding net echt. Trap hier niet in! Bel voordat u geld overmaakt altijd even met de betreffende persoon om te verifiëren of diegene wel echt krap bij kas zit. U krijgt het geld namelijk niet terug van de bank: die vergoedt schade door fraude alleen wanneer uw inloggegevens zijn gestolen. En in dit geval maakt het slachtoffer het geld zelf over.

Meer weten?

Zeeuws Zakelijk kan u helpen om uw systemen te beschermen tegen cybercriminelen. Bovendien kunnen we ervoor zorgen dat uw medewerkers veilig thuis kunnen werken. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met onze IT-experts en we helpen u graag verder.

Vragen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Kom in contact met één van onze medewerkers

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte

Neem contact op!

0113 - 57 90 30